részletek
A papokról
Egykoron pedig Zarathustra jelt adott tanítványainak és
ily szókat intézett hozzájuk:
"Imhol, papok! És bárha ellenségeim: csöndesen
menjetek el mellettök és szunnyadó szablyával!
Közöttük is vannak hősök; sokan közülük
túlontúl szenvedtek -: ezért akarnak másokat
megszenvedtetni.
Gonosz ellenség ők: nincs bosszúvágyóbb
valami, mint alázatosságuk. És könnyen
beszennyezi magát, aki nekik támad.
Vérem azonban rokonvér övékkel; és
kívánom, hogy az én vérem még az övékben
is tiszteltessék.
És mikoron eltávoztanak, Zarathustrán erőt
vőn a fájdalom; de nem soká küszködött
fájdalmával, midőn ilyen igékre indult:
Siratom ezeket a papokat. Nincsenek ínyemre, de ez a legkevesebb,
mióta emberek között vagyok.
De velük szenvedek és szenvedék: foglyok ők
szememben és megbélyegezettek. Az, akit megváltónak
hívnak, verte őket béklyóba:
Hamis értékek és csalóka igék béklyóiba!
Óh, bárcsak megváltaná őket valaki még
megváltójuktól is!
Azt hitték egykoron, szigeten vetnek horgonyt, midőn
a tenger ide-oda hányta őket; íme pedig alvó
szörnyeteg vala!
Hamis értékek és csalóka igék: ezek
a legveszedelmesebb szörnyetegek halandók számára
-, régen alszik és vár bennük a végzet.
Végre azonban eljő és leselkedik, fülfal
és lenyel mindeneket, amik rajta kunyhót építenek.
Óh, nézzétek csak a kunyhókat, miket ezek
a papok építettek! Templomoknak hívják édes
illatú barlangjaikat.
Óh, ez meghamisított fény, ez megdohosodott levegő!
Itt, ahol a léleknek fül, magasságához szárnyalni
nem szabad!
Mert imígyen parancsolja hitük: "térdelve
fül a lépcsőn, ti bűnösök!"
Bizony, bizony, jobban szeretem látni a szemtelent, mint az
ő szemérmük és áhítatuk kiforgatott
szemét.
Ki teremtett magának ilyen barlangokat és vezeklő
grádicsokat? Nemdenem azok, akik el akartak rejtőzni és
a tiszta ég előtt szégyenkezének?
És csak, ha a tiszta ég ismét széttört
tetőkön át tekint be és le, fűre, pipacsra,
elomló falak mentén - csak akkor fordítom szívemet
ismét ennek az istennek háza felé.
Istennek hívják, ami ellentmondott és fájdalmat
okozott nekik: és valóban, sok hősies volt imádatukban!
És istenüket nem tudták máshogy szeretni,
hanemha keresztre feszítették az embert!
Holtakként szándékoznak élni, fekete posztóval
födék holttesteiket; még beszédeikből is halottas
kamarák rossz illatát érzem.
És valaki közelükben él, fekete tavak közelébe
él, amiből varangyos béka kuruttyolja édes,
mély értelemmel dalát.
Szebb dalokat kelljen énekelniök, hogy megváltójukban
hinni megtanuljak: megváltottabbnak kellene látnom tanítványait!
Meztelenül szeretném őket látni: mert csak
a szépségnek kellene bűnbánatot prédikálnia.
De vajon kit győz meg ez a maskarás szomorúság.
Bizony, bizony, megváltóik maguk sem jöttenek a
szabadság országából és a szabadság
hetedik egéből! Bizony, bizony, maguk sem lépkedtek
soha a megismerés szőnyegein!
Hézagokkal volt teli ezeknek a megváltóknak elméjük;
de minden hézagba beletették csalóka álmukat,
a hézagtöltőt, akit istennek hívának.
Részvétükbe fúlt elméjük és ha
áradoztak és túláradoztak a részvéttől,
annak színén mindig valami nagy botorság úszkált.
Szerényen hajták és ordítozva nyájukat
az ő csapásukon: mikéntha a jövőhöz
csak egy csapás adatott volna! Valóban még ezek a
pásztorok is juhok valának!
Kis eszűek, tág lelkűek valának ezek a pásztorok:
ámde barátaim, mily kisméretű vala eleddig még
a legtágabb lélek is.
Vérjeleket róttak az útra, amin mentek és
balgaságuk azt tanítá, hogy vérrel bizonyíttatik
az igazság.
Ámde a vér a legrosszabb tanúja az igazságnak;
vér még a legtisztább tanítást is őrületté
és szívek gyűlölségévé mérgezi.
És aki tűzön is megy át tanáért,
ugyan mit bizonyít ez! Valóban több az, ha enlángodból
jön elő entanod!
Forró szív és hideg fő: valahol összekerül
a kettő, megszülemlik a forgószél, a "megváltó".
Bizony, bizony, valának nagyobbak is és magasabb születésűek
azoknál, akiket a nép megváltóknak hív,
ezek az elragadó forgószelek!
És még nagyobbtól, mint minden megváltó
vala, kellend megváltatnotok, én véreim, ha meg akarjátok
találni a szabadság útját!
Még sohasem élt emberfölötti ember. Mezítelenül
láttam mindkettőt, a legnagyobb és a legkisebb embert.
Még szerfölött hasonlatosak. Bizony, bizony, még
a legnagyobb is, úgy találám, túlontúl ember!
Im-ígyen szóla Zarathustra.
***
Az erényesekről
Égzöngéssel és mennyei tűzijátékokkal
kell petyhüdt és alvó érző-inakhoz beszélni.
Ám a szépség szava halkan szól: csak a legéberebb
lelkekbe lopózik.
Halkan rezzent meg és nevetett ma pajzsom: ez a szépség
szent nevetése és reszketése.
Rajtatok nevetett ma, erényesek, szépségem. És
szava im-ígyen jött hozzám: "Azt akarják, hogy
- megfizessék őket."
Azt akarjátok, ti erényesek, hogy megfizessenek! Jutalmat
akartok erényetekért, eget a földért és
örökkévalóságot a mátokért?
És íme haragusztok reám, mert tanítom,
hogy az erény önmagának jutalma.
Óh, ez a siralom: a dolgok mélységébe jutalmat
és büntetést hazudtak - és íme lelketek
mélységébe is, ti erényesek.
Ámde a vadkan agyarához hasonlatosan szántsa föl
szavam lelketek mélységét; ekevas legyen a nevem néktek.
Lelketek mélységének minden titkai hadd jöjjenek
napvilágra és ha fölhányva és földarabolva
feküsztök fényében, akkor majd hazugságtok
is szét lesz választva igazságotoktól.
Mert ez az igazságotok: ti túlságosan tiszták
vagytok e szavak szennyére: "bosszú, büntetés,
jutalom megtorlás."
Ti szeretitek erényeteket, miként az anya gyermekét
szereti; de ugyan ki hallotta valaha, hogy az anya fizetést akart
volna szeretetéért?
A ti erényetek legkedvesebb kincsetek.
A gyűrű szomjúsága vagyon ti bennetek: hogy
magát újra elérje, ezért gyűrűzik és
tekereg minden gyűrű.
És a kialvó csillaghoz hasonlatos erényetek minden
műve; fénye örökkön úton van és
vándorol - és vajon mikor leend már úton?
Ezenképpen erényetek fénye is még úton
van, ha a munka bevégeztetett. S bárha mívetek feledve
van és halott: fényének sugara még tovább
él és vándorol.
Hogy erényetek a magatok valója legyen, s nem idegen
dolog, bőr, lepel: ez a lelketek mélységéből
vett igazság, ti erényesek!
De vannak, kiknek az erény az ostor alatt való vonaglás
és úgy vélem, hogy szerfülütt sokat hallgattok
ezeknek ordítozására!
Vannak ismét, kiknek az erény: bűneik ellustulása;
s ha gyúlöletük és féltékenységük
egyszer kinyújtóztatja tagjait, "igazságosságuk"
fölserken és dörzsöli álomittas szemét.
És vannak, kik lefelé húzatnak; ördögeik
húzzák őket. De mennél mélyebbre süllyednek,
annál izzóbban ragyog szemük és vágyuk
istenük után.
Óh és ezek kiáltása is elhatott fületekbe,
ti erényesek: "ami én nem vagyok, az, az nékem isten
és erény!"
Megint mások: terhesen és nyikorogva jönnek, miként
a szekerek, amelyek köveket visznek völgynek: ezek sokat beszélnek
méltóságról és erényről
-, féküket hívják erénynek!
Mások felhúzott napi órákhoz hasonlatosak;
tik-takoznak és azt akarják, hogy tik-tak-ukat - erénynek
hívjuk.
Óh mily rútul csordul ki szájukból ez a
szó: "erény"! És ha ezt mondják: "én
igazságos vagyok", mindig olyanképpen hangzik: "meg vagyok
bosszulva!"
Erényükkel akarják ellenségük szemét
kikaparni: és csak azért emelkednek föl, hogy másokat
lealázzanak.
És újra mások mocsarukban ülnek, és
im-ígyen szólnak ki a nádasból: "Erény
- ez: csöndesen csücsülni a mocsárban.
Mi nem harapunk senkit és kitérünk annak, ki bennünket
akar harapni; és mindenben az a nézetünk, amit belénk
adnak."
Továbbad: vannak, kik az izgés-mozgást szeretik
és azt gondolják: erény néminemű izgés-mozgás.
Térdük örökké imád s kezük
magasztalja az erényt, ámde szívük mit sem tud
róla.
Ismét vannak, kik erénynek tartják, mondani: "az
erény szükséges", de alapjában csak abban hisznek,
hogy rendőrre van szükség.
És némelyik, aki nem bírja látni az ember
magasságát, erénynek hívja, hogy alacsonyságát
nagyon is közel látja: im-ígyen horgas tekintetét
hívja erénynek.
Egyesek meg szeretnének épülni és felemeltetni
s ezt erénynek hívják és másokat fel
akarnak dönteni - s ezt is erénynek hívják.
És így majdnem mindnyájan azt hiszik, hogy részük
van az erényben, és legalább is mindenki tudó
akar lenni a "jó"-t és a "gonosz"-at illetőleg.
De Zarathustra nem azért jött, hogy mindezeknek a hazugoknak
és bolondoknak megmondja: ugyan, mit tudtok ti az erényről!
Mit tudhattok ti az erényről!
Hanem azért, hogy ti barátaim, megunjátok az ócska
igéket, miket a bolondoktól és hazugoktól tanultatok
vala: Megunjátok e szókat: "jutalom", "megtorlás",
"büntetés", "bosszú", "igazságosság".
Megunjátok mondani: "valamely cselekedetet jóvá
az önzetlenség tészen."
Óh barátaim! Hogy tulajdon valótok benn legyen
cselekedetben, miképpen az anya bent vagyon a gyermekben: úgy
tartom, ez legyen a ti igétek az erényről!
Bizony, bizony, elvettem tőletek száz szót és
erényetek legkedvesebb játékszereit, íme haragusztok
reám, ahogy gyermekek szoktak haragudni.
A tenger partján játszadozának -, ekkor jőve
a hullám és elragadá játékszerüket
a mélységbe: íme sirdogálnak.
Ámde ugyanaz a hullám majd hoz nékik új
játékszereket és majd eléjük önt
iromba kagylókat!
Így azután megvigasztalódnak és
ezenképpen ti néktek is meglesz majd vigasztalásotok,
barátaim -, és új iromba kagylótok! -
Im-ígyen szóla Zarathustra.