::A sakk és az élet értelme

A halál utáni élettől való félelmen kívül az élet értelmének kérdése az, ami miatt véleményem szerint a legtöbb ember vallásos lesz korunkban. Meggyőződésem, hogy a hit a nem igazán ész alapú, legfeljebb utólag próbálják racionalizálni. Az ateizmusról, agnoszticizmusról vagy vallásosságról szóló döntés itt dől el.
Az ateista általában azért ateista, mert szeret önálló lenni, és a világért sem engedné, hogy valaki felülről megmondja neki a dolgokat, a hívő pedig azért, mert jól érzi magát Egy olyan világképben, ahol. Általában. Lehetnek fokozatok és kivételek.
Magam a legkevésbé sem tudok ugyan együtt érezni azzal, aki el tudja fogadni, hogy más megmondja neki az élet értelmét. Egy kicsit is büszke ember ilyet másik embertől nem fogad el. És most nem egy tanácsra gondolok, ami arról szól, hogy mit csináljon valaki, hogy elérje célját, hanem arról, hogy valaki megmondja, hogy mondjuk ezt szeressem, azt utáljam, erre törekedjek úgy alapjában az életben, arra meg ne. Persze a hívők azt mondhatják, hogy isten az egészen más, őtőle elfogadják. Mindenesetre ezt én sehogy sem tudom elfogadni.
Egy ateistának ugyanakkor ez mégis csak okoz gondot, mert azért az ember a másik oldalon – ha éppen nem büszke - mégis sokkal könnyebben elfogad olyan célokat, ami mástól jön. Magam például úgy vagyok vele, hogy sokkal szívesebben utazok Egy lánnyal valahova, mint egyedül. És  itt nem csak szexről van szó, hanem a városnézés is jobb, a táj szépsége is élvezetesebb megosztva. Valahogy ahhoz nehéz összegyűjteni az erőt, hogy magunknak tűzzünk ki célokat.
Az ateista tehát elmondhatja magáról azt, hogy szabad: nem isten rabja, nem tartja gúzsba a hite, megszabadult a rab lánctól, végre szabad. De vajon mi végre?
Szabad arra, hogy maga határozza meg sorsát, azt csináljon, amit akar. Itt most mennék bele abba, hogy ez például erkölcstelenséget eredményez-e. Erről az érveim megtalálhatóak máshol, véleményem szerint az ateisták általában nem erkölcstelenebbek, mint a hívők,és ezzel ellenkező statisztikát sem tudok.
Nem, nem az erkölcs itt a gond, az ateista a humanitását veheti sok forrásból, nem az isten az erkölcs egyetlen forrása, sőt, nem is a legjobb forrás. Nem ez a legnagyobb életdilemmája Egy ateistának.
Az viszont tényleg nagy gondot okozhat, hogy akkor most merre tovább? Mi az életének az értelme? Sokan vannak, akik azt gondolják, hogy az életnek van valami meghatározott értelme. Ezek egy része istentől veszik ezt, másik része viszont lehet ateista. Ha valakinek ilyen meggyőződése van, akkor nincs olyan gondja, hogy ne tudná, mit csináljon. Egészen addig, míg ez a meggyőződése össze nem dől. Amire nagy esély van, hiszen az életnek nincs objektív értelme. Ha pedig összedől, akkor az nagyobbat puffan.
Mindenesetre az ateisták általában szkeptikusok, és így kevésbé dőlnek be ilyen hiteknek is. Általában nagyon is tisztában vannak vele, hogy nincs az életnek valami objektív nagy célja. Ugyanakkor ez persze praktikusan gondot okoz, mert ez tényleg gyengíti a motivációkat.
Hogy egy hasonlattal éljek, ott van az üres sakktábla, és az ateista nem tudja eldönteni, milyen játékot játsszon, semmihez nincs kedve.
Azonban Egy kicsit kedvezőbbé tehetjük a helyzetet ezzel a hasonlattal. Valóban, nincs a nagy versenybíró, Aki megmondaná, hogy mi az élet célja, mire játsszanak,  ki nyer, és ki veszít. Egy dolog azonban adott: a sakktábla nem teljesen üres. Sokkal pontosabb a hasonlat, ha azt mondjuk, hogy a sakktáblán bizony vannak bábuk, ugyanis az életből nem hiányoznak a szereplők és más „tereptárgyak”. Sőt, még a szabályok egy jó része is adott. Meg van szabva, hogy hoyg lehet lépni, és hogy nem, hogy hogy lehet ütni, és hogy nem. Ezek ugyanis a természettörvények, amiket senki nem léphet át. Legalábbis Egy ateista általában ezt tudja, és elfogadja, és nem hisz természetfeletti csodákban.
Mi hiányzik? Az hiányzik, hogy mi is a játék célja. Namost képzeljük el ezt a szituációt: adva van egy sakktábla, vannak figurák, és vannnak szabályai a épésnek. Hány féle értelmes célt tudunk kitalálni egy ilyen játékhoz? A sakkhoz keveset. Az élethez valószínűleg többet, hiszen az élet egy nagyobb, komplexebb játék.
Persze a sakkhoz is ki lehetne találni olyan célt, hogy mondjuk az nyer, aki hamarabb lesepri kézzel az ellenséges bábokat, de valahogy a sakkban ezt nem gondoljuk igazán jó játéknak. Jó játéknak olyat gondolunk, ahol elég nagy kihívás nyerni, ami elég fair dolog, ahol az illető ügyessége, esze döntő. Ugyanígy az életben is ki lehet találni olyan célokat, amely elég jó kihívások, fair játékok és az eszünk, ügyességünk, vagy más tehetségünk a döntő.
Az életben még mindig van elég sok olyan cél, ami ilyen követelményeknek eleget tesz, még mindig van némi szabadságunk, de már nem olyan elképesztően sok a variáció, már nem olyan nagy a szabadság, amivel ne tudnánk mit kezdeni. Még azért jó érzés az, hogy valaki mondjuk a között választ, hogy tudós, vagy zenész lesz, esetleg mindkettőnek nekivág. De alapjában vannak olyan célok, ami ilyen szempontból értelmesebbnek látszik, mert fair, mert kihívás.
Érdekes módon, aki szeret a sakkozni, az teljesen bele tud feledkezni a játékba, és elfogadja azt, hogy a játékszabályok adottak, és a cél is adott. Általában eszükbe sem jut csalni, mert nem ez a céljuk. Elfogadják, hogy a fair nyerés az igazán értelmes dolog, amire büszkék lehetnek. Nem nagyon kérdezik azt sem, miért nem játszunk inkább valami mást? Bár lehet, mert mondjuk van a francia sakk is.
Az életben néha meg lehet kérdezni, miért nem játszunk valami mást? Lehet menet közben francia sakkból, normál sakkba váltani. Mint az bridzs, ahol lehet váltogatni a célokat az elején a biddingnél.
Nem érdemes azonban túl gyakran váltogatni a célt, hanem kitartani egy mellett, amíg legalábbis valami értékelhető eredményt elérünk. Aztán lehet váltani. Mindenesetre ugyanúgy bele lehet feledkezni, mint a sakkba, ugyanúgy lehet évezni, sé ugyanúgy boldogok lehetünk.