Afféle önbeteljesítő jóslatként is felfogható Ratzinger
előadásának története. Persze nem volt az jóslat, sőt, Ratzinger nem is
kifejezetten állította azt, amit neki tulajdonítottak, csupán idézett
valakit. Ratzinger ugyebár egy híresen művelt teológus, és miközben
persze nem akarom agyon dicsérni ezzel, de azért szellemi dolgokban
mégiscsak kifinomultabb, mint a muszlim mezei hívők, vagy szellemi
vezetők átlaga.
Ratzinger ugyanis csupán idézett valakit, nem állította azt, hogy a
muszlimok békétlen, intoleráns nép volna a keresztényekhez vagy esetleg
az európaiakhoz képest. De a muszlim vezetők és a nép erre mondjuk nem
nagyon figyelt, itt volt az első hiba.
A helyzet az, hogy akár állíthatta is volna, csak egy pápától ez azért
nem ildomos, van diplomácia, meg ilyenek. Sosem fogalmazhat egy pápa
nyersen, mindig inkább finomabb megoldásokat kell választania. Most ez
az idézet volt a finomkodás eszköze. Nem egészen tudom pontosan, mire
ment ki a játék abban a beszédben, de nem is ez az érdekes. Tegyük fel,
hogy Ratzinger a saját véleményeként mondta volna, amit idézett.
A muszlimok ugyanis előtte is, és azóta is igazolták ezt az állítást.
Nem akarok itt a terrorizmussal példálózni, mert az egy igen nagy téma,
elég csak visszamenni a karikatúra botrányhoz. Akkor a muszlimok egy
Mohamed-karikatúrán háborodtak fel, aminek hatására izraeli, dán,
norvég, német, és amerikai zászlókat égettek, valamint ezeknek az
országoknak a nagykövetségeit megtámadták. Bush figurákat is égettek,
de azt máskor is.
Nos, ez lenne egy kulturált vallás reakciója? Egyfajta számukra
szentségtörésbe menő, de nálunk ártatlan és megszokott karikaturára
sokkal általánosabban elutasított szentségtöréssel reagálnak, sőt,
fizikai erőszakkal, rombolással?! Avagy most, Ratzinger eme idézetére
megint fenyegetéssel, megint bábuk égetésével?
Hol van itt az arányosság elve? Először is Ratzinger szónoklatát
ismerni kellett volna. A karikatúra botrányok esetében olvastam olyan
elemzéseket, hogy nyugatról jött fundamentalista érdekeltségű hírvivők
vitték a népnek el, hogy mi történt, és persze a hírből igen kevés és
ferde információ juthatott el oda. A hírt a maguk érdekében
manipulálták. Felvetődik a kérdés, hogy a Ratzinger ellen tüntetők
közül egyáltalán hányan olvasták a szónoklatot, vagy hányan hallottak
róla egyáltalán hiteles híreket?
Másodszor, amennyiben
elítélnek egy ilyen szónoklatot, szónoklatra valószínűleg másik
szónoklat, esetleg nyílt levél, valamilyen manifesztum kiadása az
adekvát válasz. Még egy mértékadó tüntetés is elmegy, de nem bábuk
égetése, nem fenyegetések.
A bábuk égetésével, a fenyegetésekkel a tüntetők pont azt igazolták,
amit kifogásoltak: kifogásolják, hogy a muszlimok nem erőszakos nép, és
ezt pont olyan formában teszik, ami elfogadhatatlanul erőszakos,
intoleráns.
Elérkez ett
az az idő, amikor a nyugati társadalom el kell, hogy felejtse a
dekadenciáját. Nem toleranciáról van szó, ha nem mondjuk ki a
nyilvánvalót: igen is a muszlim világ az átlagban sokkal erőszakosabb,
intoleránsabb, mint a nyugati civilizáció. Sokkal fundamentalistább,
sokkal vallásosabb, sokkal maradibb, sokkal konzervatívabb, sokkal
inkább bezárkózó, és emiatt sokkal indulatosabb, zsigeribb.
Ki lehet mondani, hogy a muszlim civilizáció egy pár száz évet lemaradt
a nyugati civilizációhoz képest. Ez annál is inkább érdekes, mert ezer
éve még egy kicsivel előrébb járt. A nyugat az araboktól (az arabok és
muszlimok uygebár nem pontosan ugyanazt a halmazt alkotják de ettől a
kis különbségtől most eltekintünk) vett át sok technikai újítást és sok
szellemi kincset, többek között tőlük kaptuk vissza az antikvitásnak a
keresznténység alatt üldözött és elveszett forrásait.
Aztán valahogy náluk nem volt reneszánsz, nem volt felvilágosodás, nem
volt polgárosodás, nem volt ipari forradalom, és nincs demokrácia. Az
egy Törökország félig sikerült modernizációját kivéve nem volt, és
ugyebár ez is egy kicsit inkább kívülről jött, és kényszeres volt.
A muszlimok jelenlegi helyzetükben egy olyan serdülőhöz hasonlítanak,
aki nagy fegyvert kap a kezébe, és azzal öldökölni tud, de felelősen
viselkedni még nem. A globalizmusban a muszlimokhoz is eljutott a
technika néhány vívmánya, főleg, hogy az olajuk miatt sok helyen igen
nagy gazdagság van, de nem jutott el a kultúra, a társadalmuk alig
lépte túl azt a középkori szintet.
Nálunk Európában a nemzeti és vallási háborúk hosszú sora húzódott
végig a közép és újkoron, majd a huszadik századon még nagyobb háborúk.
Lehet, hogy az európai tolerancia, demokrácia, és társadalmi érettség
abból is táplálkozik, hogy mi már túl vagyunk azon a két nagy
világégésen, ami mély nyomott hagyott társadalmunkban. Az európaiak
persze szintén nem nagyon bölcs emberek, nekik is nagyon meg kellett
égetniük a kezüket, mire valamicskét tanultak.
Nálunk is volt valami olyasmi, mint a terrorizmus, mi általában
kormányfőket öldöstünk, különösen az oroszok az 1917-es forradalom
előtt. Még nagyon sokáig megmaradt nálunk is elszigetelve a
terrorizmus, de most már talán csak-csak elhal. Mi európaiak többé
kevésbé tudunk békésen élni egymás mellett. Persze mi magyarok és a
szomszédaink nem vagyunk ebben túl jelesek, de még sem lövöldözünk
rakétákat Romániába, és nem küldünk terroristákat Szlovákiába. Pedig
nekünk is lennének követeléseink. De mi magyarok, józanabbak azért csak
megtanultuk, hogy „kis Magyarország is ország, nagy Magyarország
háborúskodással pedig pokol”. Azt is elfogadja a józanabbja, hogy egy
állam jóléte nem a méretén múlik, a sanyarúsága sem tehát. Persze
nálunk is vannak kevésbé józanabb fundamentalisták, de szerencsére nem
sokan.
Hozzá tartozik ehhez a folyamathoz az is, hogy Európában a vallás
visszaszorul, a tudomány, a liberálisabb gondolkodás, a tág értelemben
vett racionalizmus pedig valamicskét előrébb került. A vallás a legtöbb
ember életében inkább valami spiritualitás, valami magánügy, valami kis
játék, amit nem kell véresen komolyan venni, inkább csak a „lélek”
ápolgatásáról van szó. Európában emiatt is ma már furcsa volna, ha egy
protestáns és egy katolikus egymásnak esne (Észak-Írországot kivéve
talán).
A folyamatban tehát a szekularizációnak, és tudományos modernizmusnak
nagy szerepe van. Ez is valami olyasmi, amiben a muszlimok lemaradtak
(megint Törökország egy részbeni kivétel). Mindez tehát végül is mire
irányul?
Ratznigern ek
nagyon jó lenne az a konklúzió, hogy Európa és a muszlimok között a
különbség a keresztényi szeretet. De nem, mi sem voltunk különbek a
keresztény sötét középkorban. Amitől mi különbek vagyunk az a
szekularizáció, a tudományosság, a mindennapi praktikus materializmus
és ateizmus. És ha ezt a tendenciát tovább vetítjük, akkor Ratzingernek
ez a történelmi és kulturális összehasonlítás nem is olyan rózsás: mert
azt mutatja, hogy a legbékésebb, legtoleránsabb, legérettebb társadalom
mindenképpen szekuláris, és legalább praktikusan ateista.