::Osho, az ateista

 

Korábbi tapasztalatom Oshoval 

Pár éve egy Osho könyvet vettem meg, és elolvastam. Azért csak egyet, mivel az az alapelvem, hogy nem veszek olyan könyvet, amivel nem értek egyet. Mert hogy a könyvvásárlással támogatom a szerzőt. Néha mondták nekem, hogy hát meg kell ismerni azt, amit ellenzek. Nos, szerintem a legsunyibb dolog lenne az, hogy valaki sok hülyeséget leír, és vegyék meg még azok is, akik ellenzik, hogy cáfolhassák. Hát micsoda átverés az ilyen?! Namost persze ezt semelyik író nem vállalná, és persze ők többségében persze hiszik azt, amit írnak.
Amennyiben valamilyen nézetet meg a karok ismerni, és gyanítom, hogy hülyeség (beleolvasva azért elég jól meg lehet ezt mondani), akkor marad a könyvtár. A könyvtárból kivéve is elolvashatom, és még sem támogatom a nézetet. Ráadásul aki nálam otthon körbenéz, még véletlenül sem kap olyan téves benyomást, hogy a nézetem valami más lenne, mint ami.
Osho ilyen szempontból határeset. Azért is vettem mégis meg a könyvet, mert azért ha a miszticizmussal nem is értek egyet, van azért Osho szemléletében sok jó dolog. Egy másik elvem az, hogy néhány vallásos, misztikus könyvet azért elolvasok (inkább könyvtárból), és az abban használható életszemléleti dolgokat lefordítom normális, tudományos, pszichológiai nyelvre, és kamatoztatom. Így például a taoizmusból, a buddhizmusból a zenből sok mindent át tudok venni.
Tehát elolvastam ezt a könyvet, és mondjuk egy bizonyos zen életszemlélet nagyon frissen van leírva benne. Amolyan motivációs erősítőnek nagyon is jó, és hát manapság ez nagy üzlet. Sok-sok ember vesz nagyon sok könyvet azért, hogy megoldja az életének problémáit. Sok esetben ezek a könyvek pedig nem is mondanak semmi orbitálisat, hanem csak közhelyes dolgokat ismételgetnek újra és újra. Sok olvasó mégis megveszi, mert még ezeket a közhelyeket is jó olvasni, hogy megerősítsék magukat, a motivációjukat. Van is egy nagyon sikeres könyv-sorozat, amelynek az a címe, hogy Chicken Soup for the Soul (magyarul megjelent: "Erőleves a léleknek”). Nem tagadom, néha én is így vagyok ezzel. És Osho könyveiben sincs a zenhez képest olyan sok nagy újdonság.


Osho és az ateizmus

Mindezek után az itteni bochumi legnagyobb (tudomásom szerint) könyvesboltban böngésztem, és egy Osho könyv akadt a kezembe. Semmiképpen nem vettem volna meg, ha a címe nem döbbent meg azonnal: „Der Gott den es nicht gibt, Westliche Religion und die Lüge von Gott”, azaz „Az isten, aki nem létezik, nyugati vallások és az istenről való hazugság”. Az angol cím „God is Dead”, ami Nietzsche híres mondására hajaz.
Na erre már kíváncsi voltam. Nietzsche nem csak a címben van, hanem tényleg fontos szerepet játszik. Osho gondolatmenete a következő: valóban nincs isten, Nietzschenek igaza volt, de a megoldás nem az ateizmus, hanem a zen és a meditáció.
Szóval Osho nem hisz istenben. Ez az eddigi misztikus szövegeiből nekem nem jött át, sőt, nem gondoltam volna. Én azt gondoltam, hogy biztos hisz, de nem nagyon beszél róla, vagy nincs határozott képe, és inkább a meditációról, a zenről beszél.
Tisztázni kell azt is, hogy az ateizmus tágabb értelmében Osho ateista, ugyanis az ateizmus annyit jelent, hogy „isten nélküliség”, azaz aki nem hisz határozottan istenben, az ateista. Az agnosztikus, akinek nincs semelyik irányban álláspontja, az is ateista, méghozzá gyenge ateista. Az erős ateista az, aki határozottan hisz abban, vagy tudni véli, hogy nincs isten.
Osho egyébként sok helyen határozottan is tagadja isten létezését, de sok más helyen határozatlannak azaz a mi szavainkkal, agnosztikusnak vallja magát. Ez ellentmondásos, de mindkét esetben ateista a mi fogalmaink szerint, csak Oshonak erről nincsenek pontos ismeretei. Neki az ateista az, amit erős ateistának mondunk.
Osho egyébként sok más dologban is tájékozatlan, fél-ismeretei vannak. Például azt mondja, hogy Nietzsche az „isten halott” tézisével tulajdonképpen kiüresedett, mert nem tudott erkölcsi mércét, motivációt, célokat adni magának, vagy az emberiségnek, és aztán ezért őrült meg. Nos nem, mivel Nietzsche kidolgozta a híres „Übrermensch” elképzelését, ami erkölcsöt és célokat is jelentett. Hajaj, de még mennyire. Ugye vannak olyanok, akik a fasizmus ideológiájának alapjait látják benne, ami azért túlzás.
Nietzschét ugyan nihilistának mondják sokan, de ez csak olyan értelemben igaz, hogy a keresztény erkölcsöt tagadta, nem igaz, hogy nem tett helyébe semmit.
Általánosságban is téved Osho, amikor azt mondja, hogy az ateizmussal megszűnik az erkölcs. Vannak, akik mondtak ilyet, de van ateista, avagy világi humanizmus. Nem igaz, hogy nincs. Sok más pontatlansága is van Oshonak, amibe most nem megyek bele, annyira sok.
 

Osho miszticizmusa

Osho egy elég erős szkepticizmust képvisel, és azt mondja, ne higgyünk el dolgokat tapasztalat, kétely nélkül. Nos, ez eddig jó. És aztán az is jó, hogy az istenhitet elveti. Nos, de ezután akkor miért fogadná el az ember Osho miszticizmusát?
Osho nagyra értékeli a tudományt egy pár helyen. Ugyanakkor azt vallja, hogy a lélek az valami világlélek, energia, valami misztikus dolog, hogy nem csupán az agyunk van, hanem valami plusz energia (és persze nem elektromágneses). Namost ez olyan dolog, ami határozottan ellent mond a tudománynak. A tudomány semmiféle misztikus energiát nem ismer, és a „lelki” tulajdonságainkat az agy működésére vezetik vissza.
Mintha Osho csak azért akarná lerombolni az istenhitet, hogy az ott keletkezett űrt a maga miszticizmusával tapassza be. Osho azt mondja, hogy az ilyen lyukak betapasztása nem jó, mert úgy sem gyógyulnak be ezek a sebek azzal, hogy eltakarjuk. De nem mond semmi olyat, ami igazolná, hogy a saját hite nem egy újabb tapasz csupán. Merthogy tudományos igazolása az nincs.
A könyv azoknak lehet érdekes, akiknek meglepetés, hogy Osho tulajdonképpen ateista. Amit Osho mond, abban mint mondtam, van némi használható, bár annyira nagyon új dolgokat nem mond, és elég sokat ismételgeti magát.