Igaz-e a logika?
Bizonyos vitában ez a
kérdés így explicit módon elhangzik, bizonyos vitákban a logika
alapjai, megalapozottsága a kérdés. A következőkben meg fogom vizsgálni
ezt a szűk kérdést, és a tágabb kérdést is, sőt, valamennyit a nyelvről
is fogok írni. A legkönnyebb talán úgy
kezdeni, hogy tényleg a címbeli kérdésre próbálunk választ keresni, és
a többi kérdés, az majd bejön magától.
Mi az, hogy "igaz"?
Nos, ha valaki
megkérdezi, hogy igaz-e a logika, akkor a jó hagyományos analitikus
módszer szerint, vissza kell, hogy kérdezzek, „Miért, mit értesz az
alatt, hogy ‘igaz’?” Hát nehéz kérdés,
ugye? Nos persze a logikus (mint foglalkozás) erre tud egy egész jó
válatsz adni, hogy az „igaz” az egy logikai fogalom, pontosabban egy
érték, amiket állításokhoz rendelünk. Más nem lehet igaz. Egy kérdés
nem lehet igaz, egy óhajtó, felszólító mondat sem. Az, hogy „Menjünk el
epret szedni!’” nem lehet igaz, vagy hamis, hiszen ez egy felszólítás.
Utána vagy elmennek, vagy sem, de ettől a felszólítás sem igaz, sem
hamis nem lesz. Ami igaz vagy hamis lesz ezután, az a dologról szóló
állítás: „Elmentünk epret szedni.” Ez lehet igaz vagy hamis, ez egy
állitás. Meg kell, hogy jegyezzük, hogy az állítások kijelentő
mondatok, de vannak olyan kijelentő mondatok, amik még sem állítások,
nem lehetnek igazak vagy hamisak.
Igazsága tehát állításnak
van, és az állítások igazságának összefüggéseivel a logika foglalkozik.
Az „igazság” klasszikus fogalma szempontjából fontos az, hogy ha egy
állítás igaz, akkor nem lehet egyben hamis is, továbbá, ha egy állítás
értelmes, akkor vagy igaz, vagy hamis, harmadik eset nem lehet. Szóval
az „igazság” fogalma szempontjából a logikai összefüggések fontosak. Ha
ezek megváltoznának, akkor az „igazság” fogalma sem jelentené azt, amit
jelent. Ha egy ember állandóan ellentmondásosan beszél, akkor ennek az
embernek a szájából az „igaz” fogalma valami nagyon megfoghatatlan,
semmit sem jelent. Talán azt, hogy „pillanatnyi hangulatom ez”, ami
ugye egészen más, mint amit úgy általában „igaz” alatt értünk. A
köznapi nyelvben persze mit sem tudunk ezekről a logikai
összefüggésekről tudatosan, de tudat alatt mégis ezek határozzák meg az
„igaz” szó jelentését.
Ebből következően az a
kérdés, hogy „Igaz-e a logika” teljesen értelmetlen, ugyanis az „igaz”
logikai fogalom, és aki feltette ezt akérdést, az vagy nem azt érti
alatta, amit mi általában szoktunk, vagy már előtte elfogadta a logikát.
Máshogy megközelítve, a logikát félretéve, a logikán kívül nem vizsgálható valaminek az igazsága, így a logika igazsága maga sem vizsgálható saját magán kívül. Persze a logika igazsága amúgy is problémás dolog, mert hát a logika az nem egy állítás. Amire itt az emberek gondolnak, az a logikai összefüggések igazsága.
Keretrendszeren kívüli kérdés
Csakhogy így még
nyilvánvalóbb a dolog képtelensége, mert hát a logikai összefüggések
azok, amiket használunk akkor, amikor valaminek az igazságát vizsgáljuk
(meg persze lehet, hogy empíriát is, de erre most ne térjünk ki).
Szóval, ha ezeket félretesszük, vagy pont ezek igazáságt vizsgáljuk,
akkor mit használnánk a vizsgálathoz? Nyilván semmit se tudnánk, és
ezért ez lehetetlenség. A logika az az igazság vizsgálatának alapja, ez
az, amit el kell fogadnunk ahhoz, hogy ilyen kérdéseket értelmesen meg
tudjuk vizsgálni. A logika igazásága maga viszont vizsgálhatatlan.
Így tehát a logika maga,
egy olyan konszenzus (megállapodás), amit azért teszünk, hogy állítások
izagságát értelmezni tudjuk, és vizsgálni tudjuk. A logika ennek az
alapja. Márpedig egy bizonyos szempont alapját nem lehet a bizonyos
szempont szerint vizsgálni.
Olyan ez, mint mondjuk az
etalonok. Értelmetlen megkérdezni, hogy hány méter a párizsi méter
etalon, mert az az, amivel végülis minden hosszúságot mérünk. Ahhoz
viszonyítunk. Ha nem is közvetlenül, de közvetve az az alapja. (a
modern SI-ben már úgy tudom nem, de a példa így egyszerúbb). Szóval a
logika úgymond az igazság etalonrendszere.
Persze lehetséges, hogy valaki ne fogadja el a logikát. De akkor nem tud igazságról beszélni. Persze kifejleszthetne más etalonrednszert is, például, hogy a husszúság alapegysége egy másik rúd, de végül is akármit is fejleszt ki, az lefordítható volna az SI etalonrendszerre. És minek csinálnánk ilyet a logikában, ha abban az SI-nél is nagyobb a közmegegyezés, és ráadásul természetes módon így működik az agyunk egy bizonyos tudatos üzemmódban? Továbbá minden más logikát a klasszikus logikára alapozva írnak le. A klasszikus logika az az alap, amit természetes módon megértünk, ez alapján értünk meg más rendszereket.
Carnap ezt egy híres írásában úgy fogalmazta meg, hogy az olyan kérdések, amelyek egy keretrendszer nélkül, a keretrendszeren kívül fogalmaznak meg egy kérdést, amely csak a keretrendszeren bellül érvényes, az értelmetlen, metafizikai kérdés. Az "igaz" szó fogalma csak a logika keretrendszerén belül értelmes, azon kívól nem lehet rákérdezni, nincs értelme.
A logika, mint a nyelv alapja
Még egy kicsit ki
szeretnék térni a nyelvre. Persze a természetes nyelvben nem látszik
az, hogy logika az alapja, de valójában a nyelv alapja is a logika,
anélkül lehetetlen volna beszélni. Természetesen itt is tudatalatt
használjuk a logikát. De állandóan használunk olyan logikai
kifejezéseket, hogy „és”, „vagy”, „de”, „nem”, „minden”, „nincs”, és
hasonlók. Ezek vagy klasszikus logikai kifejezések, vagy ahhoz hasonló
modális logikai kifejezések, aminek megértéséhez megint kalsszzikus
logika kell.
De ennél sokkal
„mélyebben” alapul a nyelv logikára. Hiszen minden egyes fogalmunk
jelentése szempontjából fontos az, hogy mely esetek tartoznak bele,
melyek nem. A fogalmaink jelentése
szempontjából fontos a közöttük levő levő logikai összefüggések
rendszere. Például, hogy minden bogár rovar, de nem minden rovar bogár.
Mindez nem lenne, ha nem lenne logika. A logika nélkül nem csak, hogy
nem tudnánk olyan mondatokat alkotni, amiben logikai kifejezések
vannak, de a szavaink jelentése maga sem volna meg. Mert mit is jelent
a bogár és rovar, ha a „minden”, „nem” és a többi logikai kifejezés
értelmetlen, vagy meghatározatlan? Vagy ha mást jelentenének ezek a
logikai kifejezések, akkor minden szavunk jelentése is átalakulna.
Valójában az ember, vagy
talán már az állatok, az első idegrendszerrel rendelkező élőlények
„választották”, vagy jobban mondva beleszülettek a logikába. Persze nem
tudatosan, hanem tudat alatt. Az idegrendszerünk ugyanis neurális
szerkezetű, abban pedig a jel „mindnent vagy semmi” alapon terjed. A
legegyszerűbb idegrendszerre is igazak tehát a logika törvényei,
azoknak megfelelően működik. Ez azért van, mert többsejtú élőlények
vagyunk. Egy elosztott amorf élőlénynek lehet, hogy a folytonos
függvények volnának az alapműveletei, és a logika számára valami
bonyolult dolog volna, amit ezekből a folytonos függvényekből kell
összerakni.
Mindenesetre mi ilyenek
vagyunk. Mi a világról „van jel, vagy nincs jel” információkat kapunk.
A jelek feldolgozása pedig „fogalmi”. Persze az állatoknál nem tudatos
ez a fogalom, csak az embereknél lett az, de ez most nem volt kérdés. A
fogalmak mindenesetre olyan „képződmények”, amik néhány jellemző
alapján osztályozzák be a dolgokat. Például az „asztal” fogalma, az
bizonyos jellemzők alapjánt öténő osztályozás: mondjuk tárgy, lábai
vannak, és van egy vízszintes lapja. De lehet, hogy másvalakinek
szűkebb, vagy bővebb ez a fogalma. Mindnesetre a fogalom abból áll,
hogy bizonyos dolgokra azt modnjuk, hogy „igen, ez asztal”, másra pedig
azt, hogy „nem ez nem asztal”. Itt is megfigyelhető, hogy a dolog
alapja logikai, és hogy igen-nem alapú. Avagy mindent vagy semmi alapú.
Vagy aktív az aí idegsejt, vagy nem. Persze a dolgok bonyolultabb is
lehet, mert több idegsejt is reprezentálhat egy fogalamt, és akkor még
egy kis fokozatosság alakulhat ki az egyszerű logikából, ahogy az
„asztal” fogalmánál ez biztos így is van. De az egyszerű fogalmak
lehetnek egy idegsejt által reprezentálva, lehetnek egyszerű, igen-nem
dolgok. Az pedig, hogy mitől és hogyan függ az a fogalom, hogy az
„asztal” fogalma mitől és hogyan függ, az a neuron bemeneteinek
kérdése. Most erre nem térek ki.
Összefoglalva tehát:
ahhoz, hogy beszélni, fogalmakban gondolkodni tudjunk, a logika
szükséges. Ahhoz, hogy igazságról gondolkodjunk még közvetlenebbül
szükséges. Minden ilyenhez kell a logika, és minden ilyen logika nélkül
elképzelhetetlen. Értelmetlen tehát a logika igazságát megkérdezni,
ugyanis a logika a beszéd, a gondolkodás és az igazság alapja. A
logikát vagy elfogadja valaki, és akkor tud igazágról beszélni, vagy
nem, és akkor sokmindent cselekedhet,
de igazságró beszélni nem. Ez tehát elfogadás kérdése. De igazából nem
is annyira elfogadás, hiszen így születtünk. Igazából nem nagyon
tudnánk nem elfogadni a logikát. Azt mondhatjuk, hogy lehetnek olyan
lények, akik nem fogadják el a logikát, az idegrendszerük teljesen más.
No és persze az is igaz,
hogy egy csomó ember nagyon nagyon nem logikus. Ők hibásan használják a
logikát, de csak bonyolultabb esetekben. Valójában ezek az emberek is a
szavaik nagyrészében, gondolataik nagy részében logikát használnak
tudat alatt. Még akkor is (vagy főleg akkor), ha vehemensen tagadják. A
tagadás is logikai. Csak bizonyos bonyolultabb kérdésben használják a
logikát rosszul.
Irodalom:
Carnap: The Logical Syntax of Language, 1937.
Carnap: Empiricism, Semantics, and Ontology, Revue Internationale de Philosophie 4 (1950).