::Dean Hamer: „The God Gene”
Korábban több negatív kritikát olvastam erről a könyvről, és nem
volt szándékomban megvenni, de Ottawában ott volt a könyvesboltban,
kezembe vettem, és megvettem.
Nem fektettem volna bele energiát, hogy megrendeljem, de ha már a kezembe került, akkor miért ne venném meg?
Másrészt azért is döntöttem így, mert miután belelapoztam, úgy tűnt,
hogy több mindenről van benne szó, mint ahogy gondoltam, és amiről a
kritika szól.
A kritika több gyengeségét is említi a könyvnek. Az egyik a hatásvadász
cím, és ez tényleg elég problémás. Hammer maga is említi, hogy szó
sincs egy génről, amely a vallásért felelős, ráadásul Hammer maga
hangsúlyozza, hogy csak a spiritualitás alapjait vizsgálja, és hogy ez
mennyire független a vallásos hittől, pláne a vallásosságtól. Maga
említ empirikus bizonyítékokat arra, hogy a kettő nem függ össze.
Hammer eredménye pedig tényleg nem túl sok. Kevés potenciális gént
vizsgált, és egyet talált, amelynél egy igen halvány statisztikai
összefüggés van. Ha van a spiritualitásnak genetikus alapja, akkor ez a
gén csak az egyik a sok közül, valószínűleg nem a legjelentősebb.
A könyv el próbál magyarázni sok bonyolult statisztikus összefüggést,
képletek nélkül. Emiatt aztán sok helyen nem követhető pontosan. Jobb
lett volna azokat a részeket akkor leegyszerűsíteni az eredmények
szimpla bemutatására.
A könyv azért mégis érdekes, és érdemes lehet elolvasni. Egyrészt
tartalmaz jó eredményeket, ami azt igazolja, hogy a spiritualitás és a
vallásosság is félig genetikus alapú. Azt is meg tudjuk, hogy pontosan
hány százalékos korreláció van (48% a spiritualitásnál). Ezt
iker-kísérletekből tudjuk meg, a nélkül, hogy a specifikus géneket
ebből megtudnánk. Hammer kísérlete a gén megtalálására nem túl sikeres,
de elindíthat egy kutatást.
Hammer kísérlete egy másik kísérlet mellékterméke. Erre közvetlenül nem
kapott volna pénzt, és emiatt nem is várható sokkal jobb eredmény.
Viszont talán megnyit lehetőségeket finanszírozott, céltudatos
kísérletekre.
Hammer maga
semleges a vallással szemben. Leszögezi, hogy véleménye szerint az
eredmények nem cáfolják isten létét, és nem is igazolják. Hammer
szerint ez nem tudományos kérdés. Ebben én egy kicsit erősebb érvelést
adnék. A Hammer által bemutatott eredmények, és főleg az
iker-kísérletek, amelyek erős genetikus alapot mutatnak a vallásnak,
szerintem erősen csökkentik a vallás melletti érveket. Ha a vallásos
élmények kimutathatóan erősen genetikusak, és kimutathatóan agyi
termékek (Hammer materialista a tudatosság tekintetében), akkor a
legegyszerűbb magyarázat az, hogy csupán az agy termékei, aminek
lehetett bizonyos evolúciós haszna. Ha egy ilyen magyarázat
körvonalazódik, márpedig körvonalazódik, akkor a bonyolultabb
magyarázat felesleges. Hammer azt felejti el, hogy a tudományos
gondolkodás mindenhol ezt a mintát kell kövesse. A tudomány nem cáfolja
közvetlenül, hogy a Nap kering a Föld körül, hanem a heliocentrikus
elmélet jobban, egyszerűbben magyarázza a tapasztalatainkat. A
geocentrikus világképet az Occam borotvája, és más tudományos elvek
szerint vetjük el.
Ugyanígy el kell vetnünk a transzcendens magyarázatát a misztikus
jelenségeknek, ha erre kaptunk egy „materialista” magyarázatot. Sőt, ez
esetben a különbség sokkal nagyobb, mert a transzcendens „magyarázat”
sehol nincs a Ptolemaioszi elmélethez képest.
A könyvet azért is érdemes elolvasni, mert a neuroteológia más
eredményeit is ismerteti, azokról is tartalmaz egy-egy fejezetet.
Hammer eredményein túl több mindenről van szó benne. Ezek nélkül nem is
tenne ki egy könyvet.
Érdemes úgy tekinteni, hogy Hammer egy cikk helyett írt egy könyvet,
amelyben bemutatja eredményeit, és hogy könyv legyen, kibővítette egy
kis ismeretterjesztéssel . Nem mondom, hogy ez számomra szimpatikus, kicsit kavarja a dolgokat, de végül is jó dolgokat ír le.
Ha valaki a neuroteológiában érdekelt általában, akkor azért nem ez a legjobb könyv.