Fogalom és referencia
"Ez csak egy elmélet..."
A
„konyhafilozófusok” érvelésében gyakran ismétlődő jelenség az, hogy
valami csak egy fogalom, egy leírás, egy absztrakció, egy elmélet.
„Csak”, írják, mert ezzel szembe helyezik azt, hogy mi a valóság. Nos
egy elmélet, és a „valóság” megkülönböztetése nagyon fontos. De a
helyzet az, hogy pont ezeknek az embereknek az érvelése szenved ezen
megkülönböztetés nem megtételétől.
Miről
is van szó? A fogalmaink valóban „csupán” emberi konstrukciók. Az
elméletek is „csak” eszközök valaminek a leírására. Mind a fogalom,
mind az elmélet a fejünkben levő eszköz, ami azonosít valamit,
általában „odakint a világban”. Mindkettő valami olyasmi, ami nem
egyezik meg a referenciájával, hanem kötődik hozzá a referencia. Fontos
megkülönböztetni a fogalmat a referenciájától, az elméletet a
valóságtól. Hogy a fogalom az nem felel meg a valós referenciájának?
Persze, hogy nem, de ez nem baj, mi azért használjuk, hogy jelölni
tudjuk a valóság egy darabját vele.
Például
az „alma” szó, az az almára referál. A szó és a gyümölcs nem egyezik
meg. A szónak nem feladata, hogy megegyezzen a gyümölccsel, az a
feladata, hogy referáljon rá. Az alma ott van „kint a valóságban”. Az
almával sok mindent tudunk csinálni „fizikailag”. De az alma nem tud az
„agyunkban lenni”. Ahhoz, hogy leírjuk a világot, az agyunkban van
szükségünk egy fogalomra, ami referál az almára. Ha ez a fogalom
megegyezne az almával, akkor nem volna alkalmas arra, amire használni
akarjuk: hogy leírja az almát. A fogalom csak úgy felelhet meg a
feladatának, ha fogalom, ami referál az almára. Nem értelmes az a
kritika tehát, ami azt mondja, hogy a fogalom nem egyezik a valóságos
tárggyal, tehát alkalmatlan. Pont ezért lehet csak alkalmas.
A valóságnak megfelelés
A
kérdés, ami felvethető jogosan, hogy egy elmélet mennyire felel meg a
„valóságnak”. Hogy pontosabbak legyünk, csak annyit tehetünk, hogy azt
ellenőrizzük, hogy az elmélet mennyire felel meg a tapasztalatainknak.
Jól írja le? Rosszul? Ellent mond a tapasztalat az elmélet
következményeinek? Ilyeneket kérdezhetünk értelmesen. Ez a tudomány
szokásos kérdésfeltevése, és a tudomány szokásos módszereivel
kezelhető. Ezekkel foglalkozik a tudományfilozófia, aminek hatalmas
irodalmában bárki utánanézhet pontosabban. Nem ismételném meg ezeket.
Az ilyen tudományos vitáknak van értelme, ahol valaki egy másik tudós
elméletét cáfoló megfigyelést vagy kísérletet ír le, esetleg egy a
tapasztalatokat jobban leíró elméletet.
Arról
beszélni, hogy az elmélet a valóságnak megfelel-e, már pongyola. Ha azt
érti valaki alatta, amit az előbb írtam, akkor ott tudományos vita
kezdődhet. De akkor ott konkrét megfigyelések, kísérletek, levezetések
kellenek. Meg kell mutatni, hogy az
elméletből hogyan következtethető valami, és az mely tapasztalattal
mond ellent. Ez a konkrét kritika jogos. Ez esetben az illető
elfogadja, hogy elméletet keresünk, és a tapasztalatnak megfelelő
elmélet az, amit keresünk. Nem mondhatja, hogy az elmélet „csak”
elmélet.
Ha valaki máshogy érti a valóságnak megfelelést, akkor azt jelenti, hogy azt gondolja, hogy az emberben lehet valami valóság-kép, ami nem elmélet alapú. Ezzel kellene az elméletet összehasonlítani, ennek kellene, hogy megfeleljen az elmélet. De valójában minden valóságról szóló konstrukció a fejünkben elméleti konstrukció. Nem lehet tehát az elméleteket csak egymással hasonlítani, illetve tapasztalatokkal. Nincs más, amihez egy elmélet hasonlítható. A „valósághoz” nincs más hozzáférésünk”, mint a tapasztalatok, és az egyetlen dolog, amit tehetünk, az az, hogy elméleteket alkotunk azok alapján.
A tudományon kívüli dolgok
Illetve
egy dolgot tehetünk: nem alkotni elméletet róluk, nem megismerni a
„valóságot”. De ez esetben ez egy döntés arról, hogy nem akarjuk
megismerni a valóságot, legfeljebb csak élni benne, nem pedig egy érv.
Ha érvelni kezdtünk, akkor már elmélkedünk, akkor van egy elméletünk,
egy másik elmélettel szemben. Akkor már elfogadtuk azt a keretet, hogy
elméleteket gyártunk a tapasztalatról, hogy az elméleteket hasonlítjuk
össze, hogy a tapasztalatoknak való megfeleléssel hasonlítjuk össze
őket.
Innentől pedig nincs más, mint a tudomány. Aki a megismerést választja, az, ha következetesen csinálja, a tudományt választja.