::Stephen Batchelor: Buddhizmus hitetleneknek
"Képzeld el Malunkyaputta egy embert, akit egy méreggel vastagon bekent nyillal sebeznek meg, és barátai és kísérői gyógyítót hívnak, hogy meggyógyítsa. Képzeld el, hogy az ember azt mondja: 'Nem engedem meg, hogy a gyógyító kihúzza a nyilat, amíg nem tudom annak a nevét, aki rámlőtt, amíg nem tudom, milyen fajta nyílból lőtték ki és hogy a nylívessző hegye, amely megsebzett egyenes, vagy görbített.' Mindeyt nem lehetne megtapasztalni, mielőtt meghalna." Ehhez hasonlóan Malunkyaputta, ha valaki azt mondaná: 'Nem fogom a Buddha megvilágosodott életét élni, amíg nem világosít fel arról, hogy a Világ örök vagy véges, végtelen vagy véges-e, és hogy eegy megvilágosodott a halál után tovább él-e vagy sem.' Ugyanígy a Buddha nem világosítaná fel, és az ember, aki ehhez ragaszkodik, ezalatt meghal."
Stephen Bachelor: Buddhizmus hit nélkül, Agnoszticizmus c. fejezet, 27. oldal.
Stephen Batchelor: Buddhizmus hitetleneknek. Ez a könyv is -akár Osho
könyve - a bochumi könyvesboltban akadt a kezembe. A kedd esti go-játék
előtt mindig bemegyek a városba, körülnézek a városháza környékén,
esetleg eszek valamit, és egy kis időt eltöltök a könyvesboltban. A go
maga az a városháza melletti kis kocsmában van, és mindig később, mint
az előre meghírdetett időpont.
Sajnos nincs lehetőségem túl sok könyvet venni, mert hogy viszem innen
majd haza. Az Osho könyvet egy tucat más könyvvel már hazavittem,
amikor egyszer otthon jártam, de most már erre nem lesz több alkalom.
A cím sokaknak meglepő lehet, akik a buddhizmusról felszínesen
gondolkodnak, valahogy így: a buddhizmus vallás, tehát hogy is
szólhatna hitetleneknek?
Már az Osho könyvben is volt egy utalás, hogy Osho szerint nemcsak ő
maga, hanem Buddha is agnosztikus volt. Nekem már korábban is voltak
ilyen gondolataim, ami nem olyan nagy találmány, mert a buddhizmust
sokszor mutatják be úgy, hogy igazából isten nélküli vallás.
Szintén régóta az a felfogásom, hogy bizonyos vallásos könyveket is el
szabad olvasni egy ateistának is, és lehet belőlük kimazsolázni érdekes
dolgokat. A nyugati embernek különösen a keleti dolgok érdekesek,
merthogy ami idegen, más, távoli, ismeretlen az érdekes, és persze
azokban lehetnek inkább új gondolatok.
Tehát bizonyos keleti gondolkodásmóddal sokszor előfordult, hogy
elolvastam, lefordítottam magamnak nyugati tudományra, és úgy raktam el
magamban. Írtam ez ügyben már a meditációról például, vagy így voltam
konkrétan Oshoval.
A buddhizmussal kapcsolatban még inkább igaz ez, mivel azoknak a
tanításai már eleve sokszor teljesen miszticizmus és
transzcendens-mentesek. Gyakorlatilag egyfajta életszemléletről van
szó, nem annyira vallásról, illetve egyfajta korai pszichológiai
vizsgálódásról. A felfogásukban sok szimpatikus elem van számomra.
Öröm elolvasni ezt a könyvet, még ha sok mindent tudtam már eleve a buddhizmusról.
Batchelor azzal a képpel kezdi könyvét, hogy egy buddhista templom
meglehetősen vallásosan néz ki, megvannak a vallásnak sok kellékei.
Mégis, Batchelor szerint a buddhizmus eredeti értelmezésében nem
vallás, hanem egy életmód-tanítás. Ebben van valami.
A buddhizmus szerinte eredetileg agnosztikus volt, és Buddha maga is.
Azaz nem foglalkozott istennel, valószínűleg nem hitt benne. A
buddhizmus később a környező kultúra nyomására vált valamennyire
vallásossá.
Az igaz, hogy Buddha eredetileg is sok vallásos szimbólumot,
kifejezést, fogalmat használt, de ezeknek transzcendens vetületeivel
nem foglalkozott. Az olyan fogalmakat, mint „dharma", „karma”,
„nirvána” is világi értelemben használta, legalábbis a szóhasználatában
nincs semmi, ami túlvilági dologra utalna.
Batchelor tehát végigcsinálja ezt a projectet, és visszatér a
buddhizmus e korai felfogásához, amely agnosztikus, amely arról szól,
hogy ezen a világon hogy lehetünk megelégedettek, hogy kerülhetjük el a
szenvedést, hogyan élhetünk a közép-úton. Hasznos és érdekes
vállalkozás ez, érdemes elolvasni.
Amikor én a kezembe kaptam, nemis annak örültem, hogy de jó könyv. A
mérete elég kicsi, nem mondhatni, hogy iszonyatosan sokmindent
tartalmaz. Aminek igazán örültem, az egyszerűen az, hogy ezek a
gondolatok, amik megfogalmazódttak bennem, másban is felmerült. Nem
tudom ugyanis végigvinni, és mondjuk könyvvé tenni minden ilyen
gondolatomat, és jó látni azt, hogy van más is a téren.